Slik fikser vi mobilen din

Skrevet av Tommy Vika den

Første gang publisert 10. november 2015

Mange kunder lurer på hva som skjer med mobilen deres etter at den er levert inn for reparasjon. Her forteller vi litt om det som skjer når vi fikser ødelagte telefoner.

Easyfiks Ekspress på Amanda Storsenter reparerer alt fra knuste skjermer til ødelagte ladeporter og mobiler som henger og jobber tregt. Det er også en god del mobiler med vannskade. I de aller fleste tilfellene klarer vi å fikse problemet, sier Thomas Garvik som er en av de mest erfarne teknikerne.

– De fleste reparasjonene gjelder knuste mobilskjermer. Men vi tar også inn telefoner der kamera ikke virker, mikrofonen er dårlig eller det er problemer med lading. Det er også en god del mobiler med vannskade. 

Derfor må du oppgi kode

Thomas forteller at kunden alltid blir bedt om å oppgi koden når telefonen leveres inn.

– Vi trenger den for å kunne kontrollere mobilen både før og etter reparasjon. Noen kunder er bekymret for om vi kan gå gjennom innholdet på telefonene, men det har vi selvsagt ikke lov til. Vi bruker koden kun til feilsøk og kontroll, forklarer Thomas.

IMEI-nummer

Easyfiks noterer alltid IMEI-nummeret på mobiler som leveres inn. Det er telefonens unike serienummer, og gjør at det er mulig å ha oversikt over hvilken telefon vi har hatt inne til reparasjon. Det er nyttig for kunder at Easyfiks tar vare på dette nummeret i tilfelle telefonen deres blir stjålet.

Hver telefon blir også merket med nummeret på serviceordren, slik at vi kan spore den gjennom hele reparasjonen.

Innleveringsbekreftelse

Når en ordre blir registrert, blir du som kunde bedt om å skrive under på en innleveringsbekreftelse. Der anbefaler vi blant annet at du har en backup av data.

– Det skjer nesten aldri at data forsvinner under reparasjon, men vi kan ikke garantere at det ikke skjer. Derfor oppfordrer vi folk om å ta jevnlig backup av mobilen, for når den knuser er det gjerne for sent, sier Thomas. Det er enkelt å sette opp automatisk backup av telefonen.

Omfattende sjekklister

Når det er gjennomført feilsøk blir telefonen reparert, før en kontroll av at alt fungerer som det skal.

– Vi sjekker kamera, høyttaler og ulike funksjoner. Easyfiks har en omfattende sjekkliste for hva som skal utføres på mobilene som leveres inn til reparasjon. Den sikrer at vi gjør ting riktig, og at alt er gått gjennom og kontrollert før vi leverer fra oss telefonen, sier Thomas.

Garanti og reklamasjonsrett

Easyfiks benytter alltid originale deler. Samtidig er vi et uavhengig verksted, og ikke et merke- eller garantiverksted. Derfor er det slik at ved knust skjerm eller andre tydelige, ytre skader så gjelder ikke lenger garantien på produktet. Ved andre reparasjoner kan også produsenten påberope seg at garantien ikke lenger gjelder. Easyfiks tilbyr 3 måneders garanti på reparasjonen. Garantien omfatter deler vi har brukt og arbeid som er utført av oss.

Vannskadet mobil

Det er dessverre fort gjort å få mobilen eller nettbrettet ødelagt av fukt. Easyfiks tar jevnlig imot vannskadede mobiler.

Bilde: Et lite, rødt merke til venstre for kamera viser at denne telefonen har vært utsatt for fukt.

Når telefonen blir åpnet mobilen er det et merke som kan sjekkes, som viser om den har vært utsatt for fukt. Det er også mulig for de som har en iPhone å sjekke dette selv. Dersom du lyser inn i ladeporten, vil du se et rødt merke dersom den har vært utsatt for fukt.

– Vi kan aldri garantere at en vannskadet mobil kan reddes, men det kan være verdt forsøket å la oss kjøre en vannrens, sier Thomas.

Støv ødelegger mobilen

I tillegg til fukt, kan støv ta knekken på en del telefoner, PC’er og nettbrett. Støv trenger inn gjennom PC-tastatur, høyttaler, ladeport og uttak for øretelefoner.

– Vi kan rense mobiler der det har lagt seg støv innvendig, sier Thomas.

Easyfiks har utviklet noen tips til deg som vil unngå uhell og problemer:

5 tips for å ta vare på mobilen
  • Kjøp et godt deksel. Dess tøffere omgivelser mobilen brukes i, dess bedre beskyttelse kreves. Vi selger bla "full body" beskyttelse for iPhone på nettbutikken.
  • Legg herdet glass på skjermen. Easyfiks gjør det på noen minutter, og det beskytter mot slag, riper og støt. Clear-Coat er et annet alternativ, som kan beskytte hele telefonen. 
  • Ta jevnlige sikkerhetskopier for å sikre data, og sett gjerne opp automatisk backup.
  • Dersom du opplever at telefonen jobber tregt, kan den leveres til oss for rens og feilsøk.Det er mulig å sette beskyttelse i uttaket for øretelefoner. Det kan hindre at fukt og støv kommer inn.

 

 

Del dette



← Eldre poster Nyere poster →


0 kommentarer

Skriv en kommentar

Vennligst bemerk at innlegget må godkjennes før det blir publisert